A MOME TECHLAB TABLET-MESÉJE

A MOME TechLab első interaktív mesekönyve azzal a céllal készült, hogy kitapasztaljuk az új műfaj lehetőségeit és a jó tervezés elveit.
A Labor egyik kutatási témája az interaktív mese. Az új érintőképernyős, kézbesimuló eszközök sok lehetőséget adnak arra, hogy – az olvasó, vagy éppen még olvasni sem tudó gyerek aktivitása nyomán, vagy automatikusan – megelevenedjen az illusztráció. Milyen a “jó” interaktív mese? Hogyan segíthetik – vagy éppen ronthatják – az interaktív lehetőségek a mesélés élményét, az olvasás megkedvelését, a szövegértést? Milyen lehet a mozgó illusztráció stílusa? Ilyen kérdésekre keressük a választ, hogy kiderítsük az új műfaj lehetőséget.
Az applikáció 2014 május 24-étől öt hónapon át kiállításra kerül a Mesemúzeumban, ahol a látogatók szabadon kipróbálhatják.

Elsőként Arany László jólismert népmese feldolgozásából készítettünk egy interaktív verziót, 6-8 éves gyerekeknek. Miután végigelemeztünk többtucat mások által készített interaktív gyerekkönyvet, az alábbi célokat tűztük ki magunknak:

  • Az illusztráció legyen eredeti stílusú, míves, nem a szokásos vektorgrafikus.
  • Az interakció elsősorban az eseményeket, a narratívát emeljék ki, mintegy az olvasott-hallott szöveg alapján újrajátszatva azt.
  • Több interakciós modalitást használjunk – végül a koppintás és rázás fordul elő.
  • Igyekezzünk logikusan megterveni az interaktív ábrákat, hogy a gyerek természetes módon találjon rá az interakciós lehetőségekre.
  • Az egész alkotói és tesztelési folyamat során arra törekedjünk, hogy a mozgó, interaktív kép olvasásra motiválja a gyereket.

A fenti célokat nagyjából sikerült megvalósítanunk. Egyes döntések a tervezési folyamat során születtek, látva az első eredményeket. Ilyen a színek szinte teljes mellőzése. A grafika maga olyan részletgazdag lett, hogy a tervezők közül senkinek sem hiányzott a szín, noha kísérleteztünk többféle színes megoldással is. Az is érdekes, hogy a legmodernebb felületen egy archaikusnak ható illusztrációs technika, úgy tűnik, “megél”. Ugyancsak sok szakmai vita előzte meg a tipográfia kialakítását: a színes és félkövér kiemelésekkel egyrészt a szövegre akartuk felhívni a figyelmet, másrészt a szövegben így az interaktívan is eljátszható mozzanatokat emeltük ki.

 

 

A fentiek persze csak a saját tervezőink, illetve grafikus, animátor és pedagógus tanácsadóink véleményét tükrözik. Az igazi kérdés, hogy miként hatnak ezek a gyerekekre: elérjük-e a célt, olvassák-e egyáltalán a gyerekek a szöveget is, és nagyobb kedvvel, mint egy hagyományos könyvet?
Egy sokrétű tesztelési folyamat lezárásaként létrehoztuk az alkalmazás legújabb verzióját, mely több apró, mégis fontos változtatást tartalmaz. Letöltési oldalainkon már ezt a továbbfejlesztett verziót szerezhetik be a felhasználók.

Az applikáció ingyenesen letölthető a Google Play-ről és az App Store-ból magyar, angol és német nyelven.

Honlapunkat a későbbiekben további információkkal bővítjük.
A projekt Facebook oldalán pedig folyamatosan értesülhetnek a legújabb hírekről, eseményekről, és fotókat is láthatnak.

Werkfilm

Rólunk írták: